sunnuntai 13. huhtikuuta 2014

Paperinkeräysnukke

Muistatteko vielä aikaa, kun keräyspisteisiin palatettu jätepaperi oikeutti saamaan leimoja? Kun leimoja oli tarpeeksi, niin sitten sai jonkin tuotteen? Minulla on tallessa tuolta ajalta oleva paperinkeräysnukke. Sitä en muista, riittivätkö pelkät leimat vai pitikö antaa vielä välirahaankin. Elettiin 1950- ja 1960-lukujen taitetta. Itse olin tuolloin kansakoulun alaluokilla.

Kummitätini Kaisa asui Helsingissä ja hänelle kertyi jätepaperia Helsingin Sanomien tilaajana isot määrät. Tätini asui Merimiehenkadulla Helsingin Eirassa ja jätepaperit hän muistaakseni toimitti lähellä Viiskulmaa olleeseen Elannon maitokauppaan. Olin toivonut ruskeasilmäistä nukkea, koska itselläni oli vihertävänruskeat silmät. En muista, tuliko alaston nukke postipakettina vai toiko tätini sen kesälomareissullaan mukanaan. Nuken nimeksi tuli Tiina. Eipä minulla ollutkaan ollut ennen Tiinaa sellaista nukkea, jonka saattoi kylvettää. Äitini neuloi nukelle villamekon (kuvassa päällä), alushousut ja sukat. Myöskin kesämekon ja alauhousut äitini ompeli samasta kankaasta, josta minulle tuli mekko kevätjuhliin.  Raajojen kiinnityskuminauhat löystyivät ajan oloon ja isäni toimi nukketohtorina.Nuken pituus on 55 cm. Nykyiset vaatteet ovat minun tekemiäni muutaman vuoden takaa villamekkoa lukuunottamatta.

.


Joltakin nukkesivustolta muistan nähneeni, että nuken muotti olisi itä-saksalainen. Asiaa pitää selvittää.

Edit 18.4.2014

Näitä nukkeja on saatettu tehdä Siuron nukketehtaassa. Asiasta enemmän täältä.


2 kommenttia:

  1. Minulla on tuollainen vaaleatukkainen "paperinkeräysnukke" nimeltään Pirkko. Siskollani on tummatukkainen Sirkka. Molemmat tallessa.
    Ilona

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kummitätini hankki toisen tummatukkaisen, mutta sinisilmäisen nuken äitini toiseksi nuorimmalle siskolle maskotiksi. En tiedä, onko hänellä se vielä tallella. Kiva kuulla, että samanlaisia nukkeja on vielä tallessa muuallakin.

      Poista

Kiitos kommentistasi jo etukäteen!