tiistai 9. huhtikuuta 2019

Arabian sienitetty uunivuoka

Arabia valmisti tätä S-mallista sienitettyä uunivuokaa 1950-luvun alkupuolelta 1970-luvun alkupuolelle. Kuvion on suunnitellut Edvin Lindqvist. Tämän vuoan osti äitini joskus 1950-luvun lopulla. Hän valmisti siinä usein uunipaistia. Vuoan halkaisija on n. 18 cm ja korkeus on n. 7 cm.
Ulkopuolelta vuoka on siisti, mutta sisäpuolella on  tummentumaa ja heikkoa krakeloitumista.

Tarjoiluastiana tätä voi ihan hyvin käyttää.




Minulla on mökillä isompi ruskea soikea  sienitetty uunivuoka. Siinä kyllä on halkeama kyljessä. Anoppini sen minulle antoi. kun tyhjensi kotiaan pienempään asuntoon muuttaessaan.

2 kommenttia:

  1. Minulla on noita vino pino erikokoisia, ruskea- ja siniharmaakuvioisia. On myös yksivärisiä kanelin- tai toffeenruskeita. Olen niitä kyllä ihan ruuanlaitossa käytellyt…
    -Hentunen-

    VastaaPoista
  2. Uunivuoathan on aina valmistettu/testattu korkeissa lämpötiloissa, joten tällaisia ruuanlaittoastioita luulisi olevan turvallisempaa käyttää kuin vaikkapa vain ruokailuun tarkoitettuja, krakeloituneita lautasia.
    Minun vuokani ovat kaikki koko sukua ruokkineen isoäitini peruja, joten olen minäkin syönyt niissä laitettua ruokaa lapsesta asti. Sukumme on ollut tervettä ja pitkäikäistä. (Tosin juuri mainittu isoäitini alkoi loppuvuosinaan dementoitua. Sanotaan, että lyijy voi olla syynä iäkkäiden muistinmenetyksiin, mutta…. Eipä menettänyt muistiaan isoisäni eivätkä myöskään vanhat vanhempani taikka sedät/tädit. Kaikki tosiaan olemme melko säännöllisesti syöneet noissa astioissa valmistettua ruokaa kumminkin.)
    -Hentunen-

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi jo etukäteen!